Moottoriöljyn valinta

ÖLJY on ajoneuvosi elinehto. Se pitää auton viileänä ja estää kitkaa sekä kulumista moottorin olennaisissa ja arvokkaissa osissa. Käyttämällä oikeanlaista öljyä, pidennät moottorin elinkaarta ja saatat jopa vähentää polttoaineen kulutusta. 

Auttaaksemme sinua oikean moottoriöljyn valinnassa, olemme selventäneet tähän öljyjen etiketeissä esiintyvät tekniset termit.

Moottoriöljyn valinta

Usein valmistaja suosittelee moottorille kahta tai useampaa eri moottoriöljyn viskositeettia, kuten 5W-20 tai 5W-30, eri tekijöihin - esimerkiksi lämpötilaan - perustuen. Tämä johtuu siitä, että moottorit tarvitsevat usein eri viskositeettia eri käyttöolosuhteisiin. Oikeanlaisen öljyn valinta helpottuu, kun tietää miten tiedemiehet käsittelevät viskositeetteja.

SAE-viskositeettiluokitus

Moottoriöljyn viskositeetti määritellään SAE:n mukaisesti. On yksiaste- ja moniasteöljyjä. Nykyään yksiasteöljyn käyttö ei ole kovin yleistä. Moniasteöljyillä on laajemmat viskositeettialat ja ne tunnistaa etikettien kaksinumeroisista tunnuksista, kuten esim. 10W-30. W-kirjain ilmaisee talvikäyttöä ja sen edessä oleva numero sen, minkä luokituksen se on kylmäkäynnistyskokeissa saanut. Mitä pienempi numero, sitä ohuempi öljy ja mitä ohuempi öljy, sitä paremmin se voitelee. 10W tarkoittaa sitä, että kylmissä olosuhteissa öljyllä on viskositeettiarvo 10.

Öljy mitataan tietyissä lämpötiloissa ja luokitellaan sen ominaisuuksien mukaan:

  • 0W-luokiteltu öljy voitelee varmasti -30°C pakkaslukemiin asti
  • 5W -25°C asti
  • 10W -20°C asti
  • 15W -15°C asti
  • 20W -10°C asti
  • 25W -5°C asti

Numerot W-kirjaimen perässä kertovat öljyn viskositeetin 100°C asteessa mitattuna. Joten öljy jolla on 10W-30 -luokitus, on viskositeettiluokaltaan 10, joka ei kuumetessaan ohene viskositeetiltaan alle 30:n. Eli 10W-30 öljy voitelee kuten 10-luokan öljy -20°C pakkasasteessa ja kuten 30-luokan öljy 100°C asteessa. 

Moniasteöljyt mahdollistavat moottorin käytön monipuolisissa olosuhteissa ja lämpötiloissa: matalissa lämpötiloissa ohuemman viskositeetin öljy voitelee nopeammin, vähentäen moottorin kuivakäyntiä sekä sen kulumista ja säilyttää koostumuksensa myös korkeammissa lämpötiloissa, sekä takaa moottorille riittävän voitelun ja suojan. 

Silti laaja-alaisimman viskositeettiluokan omaava öljy ei välttämättä aina ole paras vaihtoehto ja onkin suositeltavaa, että käytät öljyjä joilla on mahdollisimman kapea-alainen viskositeettiarvo, niissä lämpötiloissa joissa ajoneuvoa todennäköisimmin käytetään. 

Öljytyypit

Mineraaliöljy: Tämä öljy on tuotettu raakaöljystä. 

Synteettinen öljy: Tämä öljy ei sisällä mineraaliöljyä ja usein se on myös kaikista kallein vaihtoehto, sillä se toimii laajalti vaihtelevissa lämpötiloissa ja olosuhteissa. 

Osasynteettinen öljy: Tämä öljy on sekoitus synteettistä öljyä ja mineraaliöljyä. Moottoreissa jotka tarvitsevat tätä öljyä ei voi käyttää mineeraaliöljyä, mutta ne saattavat hyötyä vaihdosta synteettiseen öljyyn. 

Eurooppalainen ACEA-luokitus

ACEATämä on eurooppalainen vastine API-luokituksille. Luokitelman kirjain kertoo mihin luokkaan öljy kuuluu: A/B= henkilö- ja pakettiautojen moottoriöljyt, C= katalysaattoreille soveltuvat moottoriöljyt, sekä E= raskaan kaluston dieselmoottoriöljyt. Luokat jaetaan vielä ryhmiin numeroiden 1 ja 9 välillä. 

On suositeltavaa, että käytät tietyn viskositeetin ACEA-luokiteltua öljyä moottorivalmistajan suositusten mukaisesti. Käyttämällä oikeanlaista valmistajan suosittelemaa öljyä, pysyt myös mahdollisen voimassaolevan takuun takuuehtojen piirissä. 

Olet tervetullut valitsemaan oikeanlaisen moottoriöljyn laajasta XADO-valikoimastamme. XADO-öljyt valmistetaan Hollannissa ja ne täyttävät SAE-, API- sekä ACEA-normien mukaiset ehdot.

XADO Moottoriöljy Katso ХАDO OIL-tuotteet

Mikäli et vieläkään ole varma siitä minkä moottoriöljyn tarvitset, ota meihin vapaasti yhteyttä. Löydämme ajoneuvollesi oikean öljyn, sen valmistajan, mallin, sekä vuosimallin perusteella info@xado.fi